Gir 42 millioner kroner til forskning på kvinnelige fotballspillere

Tromsø forskningsstiftelse (TFS) og Norges arktiske universitet (UiT) går inn med 21 millioner kroner hver for å støtte Senter for kvinnefotball.

Sist oppdatert: 09. okt 2019 Skrevet av: Toppfotball Kvinner

– Prosjektet er viktig fordi det finnes lite forskning på kvinneidrett, sier forskningsleder Svein Arne Pettersen, som også er førsteamanuensis ved Idrettshøgskolen ved UiT.

Banebrytende

Målet er at forskningen skal heve nivået på norsk kvinnefotball. Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, har store forventninger.

– Fordi nesten alt av forskning innen fotball har blitt rettet mot gutter, er dette intet mindre enn banebrytende. At vi nå gjennom prosjekter kommer til å bygge opp en faktabasert kompetanseplattform som er skreddersydd fotball for jenter, gjør at vi potensielt kan revolusjonere måten vi jobber med spillerne på, sier Jørgensen.

– Dette kommer til å være et av våre viktigste konkurransefortrinn som fotballnasjon.

Les også: Sandviken vant kampen om Bergen

Tverrfaglig samarbeid

Fra UiT er det hele tre fakulteter som skal samarbeide, og forskningen kan deles inn i tre hovedområder. En forskningsgruppe skal se på fotballfysiologi, psykologi og medisin for å få innsikt i disse helse-faktorene hos kvinnelige elitespillere. En annen gruppe skal ivareta systemer for datasikkerhet og bruk av kunstig intelligens i prosjektet, og en tredje gruppe skal forske på klubborganisasjoner sett i et kjønnsperspektiv.

– Senteret vil ha et bredt forskerteam som vil forske på kvinnesport ved å utvikle nye treningsopplegg som skal ivareta fysisk og mental helse i et langtidsperspektiv, og hindre skader og overtrening for kvinnelige fotballspillere. Dette finnes det mye av både på klubb- og forbundsnivå for menn, men ikke for kvinner. Dette er et kvalitetsprosjekt som fyller et kunnskapshull, og har relevans for halve jordas befolkning. Det vil vi i TFS være med på, sier Unn Sørum, administrativ leder for Tromsø forskningsstiftelse.

Les også: Nå blir det enda enklere å heie på ditt lag

Viktigheten av økt kunnskap

Også leder for avdelingen for elitefotball i Norges Fotballforbund, Lise Klavenes, er svært glad for etableringen av senteret.

– Fotball er Norges største idrett for kvinner. Vi har over hundre tusen aktive jenter og kvinner i fotball. Økt kunnskap om jenters fysiske forutsetninger i idretten er svært viktig både for å tilrettelegge i bredden, men også for å henge med i den eksplosive utviklingen som skjer i toppfotballen internasjonalt. At UiT åpner et senter dedikert kvinnefotball er et sterkt og godt signal for alle våre utøvere, sier hun.