Kan bli Årets Sponsorobjekt

Toppfotball Kvinner kan vinne prisen som Årets Sponsorobjekt. Her ved lanseringen av den banebrytende OBOS-avtalen. Konserndirektør i OBOS Daniel Siraj og daglig leder i Toppfotball Kvinner Hege Jørgensen. Foto: Eddie Thomas, OBOS
Publisert:
3. januar 2019

Toppfotball Kvinner kan bli Årets Sponsorobjekt

Torsdag sprakk nyheten om hvem som er nominert til de prestisjefylte prisene som årlig deles ut av Sponsor- og Eventforeningen. Toppfotball Kvinner er blant de fire gjenstående kandidatene som har mulighet til å vinne den gjeve prisen «Årets Sponsorobjekt».

– Dette er en fantastisk nyhet, stråler daglig leder i Toppfotball Kvinner Hege Jørgensen. – Det har vært en eventyrlig reise, og vi er både rørte av og stolte over denne nominasjonen. Alle som har jobbet iherdig med kvinnefotballen gjennom tidenes løp, vet hva dette betyr. Vi har blitt et produkt å regne med, også kommersielt. Det er stort, understreker Jørgensen.

Juryens begrunnelse

Juryens begrunnelser for de nominerte er ført i pennen, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene forteller Hege Mauroy, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen. Les begrunnelsen for nominasjonen av Toppfotball Kvinner som årets sponsorobjekt her:

– I alle år har fotballkvinnene vært i skyggen av herrene. Sportslig og kommersielt. Så kom 2017 og 2018, og siden da har Toppfotball Kvinner ikke sett seg tilbake. Ved å ta eierskap til egne rettigheter og inngåelse av strategiske partnerskap har «Kvinnefotball på dagsorden – med nye sponsorer» tatt et stort skritt for å skape like muligheter for jenter og gutter i fotballen, styrke rammebetingelser og å øke interessen for kvinnefotballen. Toppfotball Kvinner har på kort tid, med små ressurser men kloke hoder, økt sponsoromsetningen fra NOK 40.000 til NOK 21.000.000 i 2018, og satt likestilling på dagsorden i media. Juryen mener dette ikke er en dag for tidlig, og håper prosjektet gjennom klubbene kan bidra til at flere Ada Hegerberg´er finner veien fra løkka i hjembygda til et nasjonalt og internasjonalt publikum på lik linje med gutta.

Samarbeidspartnere nominert i andre kategorier

Flere av Toppfotball Kvinners samarbeidspartnere er nominert til priser i ulike kategorier. OBOS kjemper om hele seks priser, mens både Norsk Tipping og Coop også er godt representert blant de  nominerte. Norsk Toppfotball kan vinne prisen «Årets Sponsorkampanje», mens NFF sammen med BAMA er nominert til «Årets Samfunnsengasjement».

Se resten av nominasjonene samt kandidatene her