Historisk pris til kvinnefotballen

Toppfotball Kvinner kåret til Årets sponsorobjekt onsdag kveld. Fra venstre: Hege Jørgensen, Synnøve Tverlid og Michelle Le Gal Hermandsen.

Toppfotball Kvinner kåret til Årets sponsorobjekt onsdag kveld. Fra venstre: Hege Jørgensen, Synnøve Tverlid og Michelle Le Gal Hermandsen.

6. februar 2019

På forhånd turte ikke daglig leder Hege Jørgensen tenke tanken engang. Hun var sikker på at en av de andre nominerte ble for sterke og kom til å få prisen. Men onsdag kveld kåret Sponsor- og Eventforeningens jury Toppfotball Kvinner til vinner i kategorien «Årets Sponsorobjekt».

– Herregud, så stolt jeg er på vegne av hele kvinnefotballen. Dette viser hvilke steg vi har tatt. Fra å være et produkt mange ikke hadde tro på, til å bli et av de mest attraktive sponsorobjektene i Norge. Jeg har ikke ord, sier Jørgensen.

Tok eierskap til eget produkt

Sponsor- og Eventprisen er en årlig bransjesamling hvor de beste virksomhetene innenfor området skal kåres. Blant 45 nominerte fordelt på 10 kategorier kjempet Toppfotball Kvinner om prisen mot blant andre Bislettalliansen og Den Norske Opera & Ballett.

– Hva betyr dette for kvinnefotballen?
– Først og fremst er dette en anerkjennelse til alle som er involvert i jente- og kvinnefotballen. Vi har en verdi, og næringslivet er virkelig i ferd med å få opp øynene for produktet vårt. Akkurat det betyr utrolig mye for selvfølelsen til alle fotballspillende jenter i Norge, smiler Jørgensen.

– Er du litt rørt nå?
– Haha, jeg er for så vidt veldig lettrørt. Så ja, det er jeg. Men alle som har jobbet lenge med kvinnefotballen vet hvorfor. Dette er en skikkelig revansj.

I september 2017 tok Toppfotball Kvinner eierskap til egne rettigheter og fikk selge og forvalte sine egne sponsoravtaler. Siden da har solide bedrifter som OBOS, Norsk Tipping, Coop, Thon Hotels, Synsam og Select gjennom samarbeidsavtaler med Toppfotball Kvinner blitt noen av kvinnefotballens aller viktigste støttespillere.

En rørt Hege Jørgensen før OBOS-avtalen skulle offentliggjøres i november.
En rørt Hege Jørgensen før OBOS-avtalen skulle offentliggjøres i november.

Det resulterte altså i en historisk nominasjon for «Kvinnefotball på dagsordenen – med nye sponsorer».

– Hvordan rangerer du dette blant de mange milepælene den siste tiden?
– Blant de aller største. Dette kommer vi til å huske i lang tid. Dessuten sier jo dette noe om at vi er et produkt det er lurt å investere i. Det håper jeg gir enda større ringvirkninger lokalt blant alle klubbene. De er hverdagsheltene våre. Det er der det må satses, avslutter Jørgensen.

 

Juryens begrunnelse: 

Årets Sponsorobjekt har i løpet av to år snudd opp ned på alt. Ved å ta eierskap til egne rettigheter og inngåelse av strategiske partnerskap har vinneren tatt et stort skritt for å skape like muligheter for jenter og gutter og øke interessen for sin idrett. Toppfotball Kvinner har med små ressurser, men med kloke hoder, økt sponsoromsetningen fra NOK 40.000 til NOK 21.000.000 i 2018, satt likestilling på dagsorden og sørget for å styrke rammebetingelsene for klubbene. Juryen mener dette ikke er en dag for tidlig og håper prosjektet også kan bidra til at flere Ada Hegerberg´er finner veien fra løkka i hjembygda til et nasjonalt og internasjonalt publikum. Juryen jubler for en soleklar vinner av Årets Sponsorobjekt.

Flere av Toppfotball Kvinners samarbeidspartnere var også nominert til priser i ulike kategorier. OBOS kjempet om hele seks priser, mens både Norsk Tipping og Coop også var godt representert.

Her er oversikten over alle vinnerne:

Årets Samfunnsengasjement:

  • Bama Gruppen, Norges Fotballforbund og Eat for «Eat Move Sleep
  • Obos og Kirkens Bymisjon for «Mindre alene sammen
  • SpareBank 1 SMN for «Plastdugnaden 2018»
  • Coop Norge og Røde Kors for «Coop-dugnaden»
  • Bik Bok AS for «#girlsrighttoeducation»

Årets Idrettssponsor:

  • Coop Norge SA for «Ny sponsorstrategi»
  • Tine SA for «Smart Idrettsmat®- sunnere mat på idrettsarrangementer sammen med Tines idrettssponsorater»
  • Dale of Norway for«Idrettssponsor siden 1956»
  • Tine SA og Norges Friidrettsforbund for «Tinestafetten setter rekorder i jubileumsåret»

Årets Kultursponsor:

  • Norsk Tipping og Norsk Kulturskoleråd for «Drømmestipendet»
  • Obos, JCP Nordic og Ekko Agency for «Oslo Sommertid»
  • DNB UNG for «Festivalsommeren»
  • Nordea for «Nordeas kulturprogram».

Årets Sponsorobjekt:

  • Oslo Sommertid /Atomic Soul, Ekko Agency, Obos og JCP Nordic for «Oslo Sommertid»
  • Den Norske Opera & Ballett for «Helhetlig samarbeid med partnere»
  • Toppfotball Kvinner for «Kvinnefotball dagsordenmed nye sponsorer»
  • Bislettalliansen for «Oslo Bislett Games»

Årets Interne Event:

  • Gjensidige Forsikring ASA for «Gjensidige Games 2018»
  • Bouvet og Kite Kommunikasjon Event for «Bouvet Play»
  • Specsavers og Fieldwork for «exSPECt the unexSPECted»
  • Gjensidige Forsikring ASA og Playroom Event AS for «Husfest 2017»
  • Hennig-Olsen Is og Nucleus for «Polferden»

Årets Eksterne Event:

  • Nobels Fredssenter, Øyafestivalen og JCP Nordic nominert for «Låta som forandret verden»
  • Aftenposten Event for «Omkampen»
  • JCP Nordic, SMFB, Trigger, Mediacom og Ikea for «La livet ditt innrede stua»
  • SpareBank 1 Forsikring og Kite Kommunikasjon Event for «OL TIL FOLKET»
  • JCP Nordic, Ekko Agency og Obos for «OBOS24»

Årets Eventbyrå:

  • OneLouder AS
  • JCP Nordic
  • Fieldwork
  • 6.sans

Årets Sponsorkampanje:

  • Coop Norge og Røde Kors for «Coop- dugnaden»
  • Obos og Norsk Toppfotball for «Årets fotballmamma»
  • Telenor, Norges Skiforbund og Norges Idrettsforbund for «Vinner Norge, vinner du!»
  • JCP Nordic, Ekko Agency og Obos for «OBOS24»
  • Equinor Morgendagens Helter for «Koding er gøy».

Årets Perle:

  • Unicef Norge og MedHum 2018 for «#LaBarnVæreBarn»
  • Gjensidige Forsikring ASA for «Plogging»
  • Nobels Fredssenter, Øyafestivalen og JCP Nordic for «Låta som forandret verden»
  • Hennig-Olsen Is og Nucleus for «Norge på langs med Jan»

Årets Bransjepris:

  • Obos for sitt store nasjonale og regionale engasjement som sponsor innen både kultur og idrett.
  • Coop Norge i samarbeid med Røde kors for Coop-dugnaden.
  • HSMAI Norway for deres mangeårige bidrag til å sette fokus på fagområdet event.
  • Passion for Ocean for Passion for Oceanfestivalen 2018.
  • Røde Kors for sin evne til å utvikle og videreutvikle nye, effektive prosjekter sammen med sine partnere.